Description:
Body:

Översiktsartiklar ökar idag i popularitet inom många ämnesområden. Inom översiktsgenren ryms en brokig familj av format, lämpliga för olika syften och inom olika ämnesområden, och det kan vara utmanande att se vilken typ av översikt som passar för den egna studien. Oavsett vilken form av översikt man väljer, krävs det dock att man på ett strukturerat och transparent sätt söker fram den relevanta litteraturen, och det är just sökprocessen som är i fokus för detta kompetensutvecklingstillfälle.

Teman som kommer att beröras:

• Vad finns det för olika typer av översikter?
  • Hur hänger frågeställning, sökstrategi och val av sökord ihop i arbetet med en översikt?
  • Hur kan man arbeta strukturerat i sin sökprocess?

Vi ger också konkreta exempel på verktyg du kan använda, och tipsar om det stöd du kan få av oss på UB. Tillfället riktar sig till både seniora forskare och doktorander, oavsett fakultetstillhörighet. Det ges via zoom, länken skickas ut via mail till er som anmält sig. Inga högskolepoäng ges.

Title:
Om evenemanget
Media layout:
Autodetect
Media aspect ratio:
Autodetect
Evenemangstyp:
Målgrupp:
Lead:
Funderar du på att skriva en översiktsartikel? Har du stött på begrepp som systematic review, scoping review eller narrative review i ditt eget forskningsarbete och funderar över vilka skillnaderna egentligen är? Eller är du doktorand, redo att äntligen ta tag i kappan till avhandlingen? Då är detta tillfälle något för dig!
Edit event occasions:
<a href="/sv/admin/content/event-occasions/188932">edit occasions</a>