Näckrostimmen 8 oktober: Vad är klockan? Astronomerna och standardiseringen av tid i Sverige

7 oktober 2019

Från början hade varje ort sin egen lokala tid. Vetenskapshistorikerna Johan Kärnfelt och Gustav Holmberg berättar hur den standardiserade tiden etablerades och hur tid skapades och spreds årtiondena kring sekelskiftet 1900.

Föreläsare Johan Kärnfelt och Gustav Holmberg är båda docenter i idé- och lärdomshistoria och verksamma vid Institutionen för litteratur, idéhistoria, och religion vid Göteborgs universitet.

Från början hade varje ort sin egen lokala tid, bestämd av solens rörelser med hjälp av solur och liknande. Men med utbyggnaden av järnvägsnät och telegrafsystem vid mitten av 1800-talet växte behovet av en enhetlig och mer precis tid fram.

Vetenskapshistorikerna Johan Kärnfelt och Gustav Holmberg, bägge verksamma vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, berättar hur denna standardiserade tid etablerades och hur tid skapades och spreds årtiondena kring sekelskiftet 1900.

Föreläsare: Johan Kärnfelt och Gustav Holmberg är båda docenter i idé- och lärdomshistoria och verksamma vid Institutionen för litteratur, idéhistoria, och religion, vid Göteborgs universitet.

Datum: 2019-10-08

Tid: 18:00 - 19:00