Fredag 6 mars: Workshop och quiz inför Internationella kvinnodagen

25 februari 2020

Inför Internationella kvinnodagen arrangerar Göteborgs universitet flera aktiviteter och universitetsbiblioteket deltar på Humanisten. Välkommen på öppen workshop och quiz med KvinnSam, nationellt bibliotek för genusforskning.

Workshop: Skriv ditt brandtal med KvinnSam!

I KvinnSams arkiv finns handskrifter och annat källmaterial med tyngdpunkten på 1900-talets första hälft, från rösträttskampen och tiden därefter. Samlingen innehåller arkiv med brev, bilder, dagböcker, manuskript samlade av och om enskilda kvinnor, till exempel Elin Wägner, Frida Stéenhoff, Eva Moberg och Ebba Lindqvist. Förutom de enskilda arkiven innehåller samlingen även arkiv från svenska kvinnoföreningar. Här finns protokoll, räkenskaper och verksamhetsberättelser från bland annat Föreningen för kvinnans politiska rösträtt, Soroptimisterna och Grupp 8.

Hämta inspiration ur våra samlingar till ditt 8 mars-tal

Ta hjälp av våra förmödrar för att skapa ett brandtal genom att förena bevingade ord från olika perioder i kvinnorörelsens historia, hämtade ur våra kvinnohistoriska arkiv. Låt dåtidens kamp fortsätta inspirera idag! Citaten är hämtade ur allt från dikter, brev och manuskript till tidningsartiklar, böcker och kampanjmaterial. Varmt välkommen!

När? Fredag 6 mars, klockan 13.00 - 17.00
Var? Humanisten, Renströmsgatan 6. Trappan

Kontaktperson på KvinnSam: Louise Preinitz Gärdinge

Quiz: Vad kan du om kvinnors historia i Sverige?

I Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (SKBL) kan du läsa om drygt 1 000 kvinnor, från medeltid till nutid. Alla har de bidragit till samhällets utveckling och därmed också till att Sverige i dag är ett av världens mest jämställda länder. I SKBL kan du se vad kvinnorna arbetade med, vilken utbildning de skaffade sig, vilka organisationer de verkade i, hur de rörde sig i världen, och inte minst vad de åstadkom trots att samhällets regler och maktförhållanden utgjorde ständiga hinder.

Gör quizet och lär dig mer!

Testa dina kunskaper om kvinnors historia i ett quiz från SKBL och KvinnSam. Kom till trappan på Humanisten och hämta en QR-kod till quizet. Du kan använda sökfunktionerna i SKBL för att lära dig mer och svara på quizfrågorna: www.skbl.se. Vi ses vid trappan!

När? Fredag 6 mars, klockan 13.00 - 17.00
Var? Humanisten, Renströmsgatan 6. Trappan