Det här är min historia, vad är din?

Tisdag 6 december, kl. 17:00 - Torsdag 8 december, kl. 20:00
Humanistiska biblioteket, foajén

I Humanistiska bibliotekets foajé visas utställningen ”Det här är min historia, vad är din?”, skapad av kollektivet ”Memoria en Libertad” från Uruguay. Här visas föremål, fotografier, teckningar, kort och berättelser med kopplingar till barn och ungdomar med upplevelser av diktaturen och den statliga terrorismen i Uruguay.

Om utställningen

Utställningen sker i samarbete mellan Göteborgs universitet, Malmö universitet, Memoria en Libertad och Universidad de la República (Montevideo). Den kommer också att visas i Malmö och Stockholm, och har tidigare visats på flera platser i Uruguay.

Memoria en Libertad skapades 2008 av en grupp personer som upplevde diktaturen och den statliga repressionen under sin barn- och ungdom, som en plats för att utbyta erfarenheter, bygga kollektiva minnen och för kamp. Även om diktaturen i Uruguay formellt tog slut 1985 har arbetet för att synliggöra de brott och övergrepp som skedde nått framgångar först det senaste decenniet. Gruppen arbetar för att synliggöra att även barn och ungdomar, vars föräldrar förföljdes av diktaturen, utsattes för övergrepp.

Workshop

Gruppen vill också inbjuda till dialog kring utställningsbesökarnas egna minnen och reflektioner över utställningens budskap. Därför anordnas en workshop under utställningen. Denna kommer vara på spanska.

Program 6 december

17:00 Invigning av utställningen
17:15 Visning på spanska
17.45 Visning på svenska