Albatrossexpeditionen - utställning vid Humanistiska biblioteket

11 september 2023

Den svenska vetenskapliga Albatrossexpeditionen seglade jorden runt mellan 1 juli 1947 och 3 oktober 1948. Nu uppmärksammas Albatrossexpeditionens 75-årsjubileum genom en utställning på Humanistiska biblioteket. Utställningen pågår 25 september – 17 oktober.

Invigning av utställningen

Invigning av utställningen sker 25 september kl 16:00 i Humanistiska bibliotekets foajé.

På invigningen berättar några av Göteborgs universitets forskare i korta föreläsningar om betydelsen av expeditionen för utvecklingen sina forskningsfält. På invigningen berättas också om det äventyr som seglingen längs ekvatorn innebar.

I utställningen visas foton och personliga brev från Albatrossexpeditionen hämtade från Universitetsbibliotekets handskriftsavdelning. I utställningen visas också prover och material från expeditionen som förvaras på Institutionen för marina vetenskaper, samt Institutionen för geovetenskaper.

Om Albatrossexpeditionen

I oktober är det 75 år sedan den svenska vetenskapliga Albatrossexpeditionen kom tillbaka till Göteborg efter sin långa äventyrliga världsomsegling. Albatrossexpeditionen fick en enorm betydelse för havsforskningen, lade grunden till dagens moderna djuphavsforskning och gav ovärderliga bidrag till vår kunskap om havet.