Open access week 23–29 oktober

20 oktober 2023

Under 23–29 oktober uppmärksammar universitetsbiblioteket open access week; ett årligt event för att synliggöra öppen vetenskap.

Arbetet med att göra vetenskap öppet tillgänglig pågår ständigt på universitetsbiblioteket. Resultatet av detta kan du till exempel hitta i universitets öppna repositorium, GUPEA, där du hittar fritt tillgängligt material från Göteborgs universitet. I GUPEA går det också att parallellpublicera vetenskapliga publikationer.

Rabatter på publiceringsavgifter

Universitetsbiblioteket förhandlar även fram en mängd avtal där forskare anslutna till Göteborgs universitet kan publicera sig kostnadsfritt eller med rabatt. Du kan se alla våra avtal på sidan Rabatter på publiceringsavgifter och söka fram information om rabatter för specifika tidskrifter i Journal Search Tool.

Webinarier med tema öppen vetenskap:

Under open access week erbjuder universitetsbiblioteket även ett antal korta tillfällen med tema öppen vetenskap:

Demands from funders on OA (engelska)

Tisdag 24 oktober, kl. 08:15, Zoom

Open up to open science / Omställningen till öppen vetenskap

Öppen tillgång till publikationer och forskningsdata, öppen peer review – vad kan det innebära för forskningssamhället och för dig?

Onsdag 25 oktober, kl. 08:15, Zoom

Studentsnabben: Open Access – vetenskap efter dina studier